علمالهدی: دشمنی با هنر دشمنی با علم است
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۱۰۰
آیتالله سیداحمد علمالهدی دیروز در مراسم افتتاحیه بیستوهفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفهای کشور که در تالار قدس حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی وحرفهای نقطه امید و جهش در نظام و جامعه ما مخصوصا در این مقطع خاص است که دشمنان دین و انقلاب و جریان استکبار جهانی نظام اقتصاد ما را هدف قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار سیاسی- وی ادامه داد: آنچه میتواند نیروی انسانی داخلی توانمند ما را در یک نقطه بهرهوری قرار دهد این نهاد مقدس آموزشی و فرهنگی است.امروز توسعه اقتصادی ما در کشور و غلبه و پیروزی ما بر دشمن در جنگ اقتصادی به سه عامل احتیاج دارد؛ عامل اول نیروی انسانی است که خوشبختانه در کشوری که ۸۰ میلیون جمعیت دارد و بخش عمده جمعیت آن را جوانان تشکیل میدهد از این امکانات برخوردار هستیم.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه «عامل دوم سرمایه است»، گفت: تراکم نقدینگی ۱۸۰۰ هزار میلیارد بزرگترین توان سرمایهای است که در هر عرصه اقتصادی اقدام کنیم، امکان سرمایهگذاری وجود دارد و نیازی به سرمایه گذاری خارج نیست.
آیتالله علمالهدی عنوان کرد:عامل سوم فناوری است. مردم ما استعدادهای برجستهای دارند و امروز در بیشتر جوامع علمی دنیا نخبگانشان ایرانیالاصل هستند. این استعدادها نیازمند یک جریان پرورشی و آموزشی قوی است که بتواند استعدادهای نهفته را به فعلیت درآورد.
وی ادامه داد: همه چشمها به دانشگاه فنی وحرفهای دوخته شده است. این دانشگاه در کنار دانشکدههای مهندسی بزرگترین پایگاهی است که در ایجاد عامل سوم نقش فوقالعاده دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در امکانات آموزشی فنی و مهندسی غالبا توجه به یکسری دانشکدههایی است که در دانشگاههای جامع ایجاد شده است؛ درحالی که امکانات دانشگاه فنی و حرفه ای میتواند از نقطه قبلتری این حرکت را شروع کند و تا بالاترین نقطه این حرکت را توسعه دهد.شرایط امروز کشور از نظر امکانات بودجهای ممکن است موجب شود بسیاری از امکانات برای توسعه این نهاد مقدس فراهم نشود.
به مسائل دانشگاه وارد هستم
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: بنده عنصری هستم که در ایجاد دانشگاهی که شاید ازموثرین دانشگاهها در علوم انسانی باشد نقش داشتم و قریب ربع قرن آنجا را اداره کردم و به مسائل دانشگاه واردهستم، اما حرف اول را در توسعه دانشگاه و در توانمندسازی آموزش دانشگاهی، استاد و اعضای هیات علمی و مدیریت دانشگاه میزند؛ یعنی جریانهای مدیریتی دانشگاه میتوانند در توسعه دانشگاهی بلندترین گامها را با فقدان بودجه ،امکانات و... بردارند.
وی عنوان کرد: این عناصر جانداده و قربانی شده در راه انقلاب ایران یعنی شهدا، جانبازان و.. امروز در این جنگ اقتصادی که دشمن تحمیل کرده چشمشان برای تحقق عینی اقتصاد مقاومتی بر دانشگاه فنی و حرفهای است که توسعه پیدا کند و با توسعه این نهاد مقدس بتوانیم از نیروی کافی جهت پیشبرد حرکتهای اقتصادی برخوردار باشیم و اقتصاد مقاومتی با تمام عظمت و اقتدار عینیت پیدا کند.
انقدر که هنر در توسعه فرهنگ نقش دارد، علم ندارد
علمالهدی با تاکید بر اینکه « بنیان فرهنگ در هر جامعهای بر هنر است»، تصریح کرد:آنقدری که هنر در توسعه فرهنگ نقش دارد، علم در توسعه فرهنگ قابل نقش نیست. فرهنگ هر جامعه، هنر آن جامعه را جهت میدهد. اگر هنر در استخدام جریانهای مبتذل و حرکتهای ناهنجار قرار گرفت، فرهنگ جامعه ناهنجاری میشود و در فرهنگ ابتذال، هر ملتی که از او قویتر، عالمتر و دانشمندتر نیست رو به زوال و سقوط پیش میرود.این تجربه را در تاریخ تمدنها و تاریخ عمر ملتهای گذشته لمس کردیم. اگر هنر در استخدام ابتذال نباشد و هنر در استخدام انسانسازی برتر قراربگیرد، فرهنگ جامعه فرهنگی مترقی خواهد بود که به خودی خود، مردم را به سمت تعالی و پیشرفت سوق میدهد.
رشد اولیه قرآن با تکیه بر هنر بود
اظهار کرد: پیامبر در توسعه اسلام قبل اینکه بخواهد از محتوای انسانسازی، پرورشی و تربیتی قرآن درآن جامعه جاهلی آن روز استفاده کند، از هنر قرآن استفاده کردند. رشد اولیه قرآن با تکیه بر هنر بود. هنر کلام و فصاحت در قرآن باعث جذب انسانها به طرف قرآن و اسلام شد و سپس انسانهای جذب شده با محتوای قرآن آشنا شدند.
افزود: هنر فصاحت قرآن انسانها را جذب می کرد. طوری که چنان فریفیته قرآن و رسولالله میشدند که جانشان را بر سر این فریفتگی میدادند و به اسلام میگرویدند و سپس محتوای علمی و فکری با عظمت قرآن آنها را تربیت کرد.
بیان کرد: در هدایتگری قرآن، از روز اول هنر مقدم بر فعل و علم بوده است. باید توجه داشته باشیم قرآنی که هنرش ۱۴۰۰ سال قبل در آن جامعه جاهلی آنقدر موثر بود، اگر هنر این قرآن امروز در یک نهاد مقدس آموزشی توسعه یابد به مراتب بیشتر اثر میگذارد.
با اشاره به اینکه «دشمنان اسلام از روز اول از هنر قرآن میترسیدند و وحشت داشتند»، عنوان کرد:اگر بتوانیم امروز در حوزه توسعه نظام و انقلابمان به قرآن متمسک شویم و اگر توسعه هنر و استخدام هنر را در توسعه زندگی انقلابیمان از قرآن شروع کنیم و هنر در استخدام جریانهای الهام گرفته قرآنی قرار گیرد ما میتوانیم بر فرهنگ دنیا مسلط شویم و دنیا در جریان فرهنگی دقیقا در سیطره فرهنگ دینی ما که ابزار توسعه آن هنرهای قرآنی و هنرهایی از نوع قرآن است، قرار میگیرد.
علمالهدی بیان کرد:چند سال قبل در دانشگاه لیون فرانسه و در قرن 20 همایشی تشکیل شد که در آن در مورد این موضوع بحث می شد که اسباب تداوم سیادت غرب در قرن 21 چیست. از افرادی که در این همایش کنفرانس داده بودند اسحاق رابین ملعون بود. او 6 ماه قبل از اینکه معدوم شود در این همایش گفته بود که قرن 21 قرن زور نیست که غرب بتواند با به جولان درآوردن ناوگانش در اقیانوسها بر دنیا آقایی کند. قرن 21 قرن پول هم نیست که بشود با اقتصادی نیرومند دنیا را تصرف کرد. قرن ۲۱ قرن فرهنگ و ایدئولوژی است و طبیعی ترین فرهنگهایی که امروز در نتیجه توسعه ارتباطات در جهان بر میدان رقابت قرار میگرفتند فرهنگ اسلام است و قرن21 قرن سیادت اسلام است.
وی گفت: اگر غرب مایل است سیادت و آقاییاش بر دنیا ادامه پیدا کند باید از الان اسلام را براندازی کند و اسلام نباشد زیرا در مسئله توسعه ارتباطات، فرهنگها و تمدنها وارد میدان رقابت میشوند و توسعه ارتباطات مرزهای فرهنگی را از یکدیگر میگشاید. فرهنگها در میدان رقابت میآیند و قویترین فرهنگ، فرهنگ رایج میشود. هر فرهنگی که حاکم شد آن فرهنگ بر دنیا حاکم میشود. پیشبینی این آقا این بود که فرهنگ اسلام قویتر از سایر فرهنگهاست؛ زیرا این فرهنگ است که با فطرت انسانها مرتبط است و اگر این فرهنگ در عرصه رقابت برنده شد سیادت و آقایی دنیا مال اسلام و مسلمانهاست.این واقعیتی است که او تشخیص داد و اظهار کرد و 6 ماه بعد هم ترور شد و از بین رفت.
کسی با هنر دشمن است که با علم دشمن باشد
امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه «ما در توسعه فرهنگ دینمان باید از هنر استفاده کنیم»، توضیح داد:هنر باید در استخدام فرهنگ دین باشد نه در استخدام ابتذال. مسئلهای که امروز در برخوردها و در برخی درگیریهای اجتماعی در مسائل مربوط به هنر در کشور داریم، درواقع مقابله با هنر نیست. کسی با هنر دشمن است که با علم دشمن باشد. مگر می شود با علم دشمنی کرد که ما بخواهیم با هنر دشمنی کنیم؟ بحث ما امروز این است که هنر در استخدام چه جریانی قرار بگیرد.آنچه ما با آن ما با آن مخالف هستیم این است که هنر را ابزاری برای توسعه ابتذال کنیم. هنر در فرهگ دینی باید ابزاری برای توسعه فرهنگ باشد نه توسعه ابتذال.
با هنر مخالف نیستیم
وی ادامه داد: ما با هنر مخالف نیستیم. ما با نوع کاربردی که برای هنر قائل شدند مخالف هستیم. هنر برای عدهای افراد که به فکر شهوترانی و پول درآوردن از راههای نامشروع هستند،تبدیل به ابراز مظلومی شده که در توسعه ابتذال هنر را استخدام کنند و از این طریق برای خود حساب سودآوری پدید آورند یا عرصه پهناور لذایذ نفسانی، فسق و فجور و عیش و نوش را ایجاد کنند. ما با این موضوع مخالف هستیم.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: حرم مطهر انقلاب خراسان رضوی فنی و حرفه ای ناهنجاری ولی فقیه علم الهدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.
متن پیام حضرت آیتالله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.
محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.
اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.
مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.
بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.
«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.
همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.